Musiikki on elämäni

Aamulla herään ja avaan silmäni. Kelloradioni on herättänyt minut taajuuden kuumimpiin ja uusimpiin hitteihin. Astelen raput alas ja käyn syömään, avaan toisen radion. Menen koneelle, klikkailen sieltä sun täältä etsien eri kansioista suosikkikappaleeni. Sen jälkeen sovin kaverini kanssa lähteväni hänen kanssaan kaupungille. Nappaan mp3-soittimen mukaani ja lähden ulos. Illalla juuri ennen kuin nukahdan, päivän viimeiset sävelet tukahtuvat pimeyteen.
 
Musiikki on aina ollut suuri osa identiteettiäni. Sen avulla määritän jonkin osan itsestäni, millainen olen ja miten minä asioihin suhtaudun, millaisena näen maailman ympärilläni. Pienestä pitäen olen pitänyt kaikenlaisesta musiikista, ottanut omakseni siitä osan. Liittänyt sen itseeni. Varhaisimmat muistonikin liittyvät eri kappaleisiin.
 
Muistoja. Niitä sävelet tuovat mieleeni enemmän kuin olen pyytänyt. Vuosien takainen ahdistus saattaa palata mieleeni sen takia, että olen kuunnellut jonkin kappaleen, jota silloin aikoinani olen pyörittänyt soittimessani uudestaan ja uudestaan. Kun toiset saavat muistonsa hajujen kanssa takaisin, minä saatan pysähtyä kaupassa kappaleen alkaessa, irvistää ja jatkaa hetken päästä matkaani. Joskus olen pysähtynyt ja vaipunut mietteisiini, käynyt jopa nauramaan. Yleensä sen jälkeen juoksen nopeasti jonkin hyllyn taakse piiloon muiden osoiteltua minua kuin hullua.
 
Olen aina löytänyt kappaleista oman elämäntilanteeni ja siihen liittyvät ihmiset. Jotkin kappaleet ovat auttaneet minua melodioillaan, joissain vain ovat juuri osuvat tekstit. Kaksi kesää sitten saatoin minä hetkenä tahansa purskahtaa itkuun, jos kuulin erään biisin alkusoinnut. Jos lyriikoissa elämä jatkuu, elämä murenee tai joku saa palkkansa, tuo se toivoa ja lohdutusta omaan maailmaan.
 
Sitäpaitsi musiikki on hyvä tapa lähentyä toisen kanssa. Se välittää tunteita, ajatuksia ja mietteitä. Toista voi piristää lähettämälle hänelle musisoinnin, joka itseään on aina auttanut. Ja jos toinen pitää samanlaisesta musiikista, josta sinäkin, tuntuu siltä kuin olisi ollut pitkän aikaa jo hänen ystävänsä.
 
Tällä hetkellä kappaleita, jotka muistuttavat minua jostain, tai jotka kuvaavat läheisiäni ja suhteitani heihin, on monia. Chris Isaak – Wicked game. Zen Cafe – Taxi. Queen – we will rock you. Skunk Anansie – Only you. Queen – You’re my best firend. Madonna – You’ll see. Mew – Symmetry. Alanis Morrissette – uninvited. Musiikki todellakin on osa minua, se on elämäni.
Yksi kommentti artikkeliin ”Musiikki on elämäni

  1. Musiikki tosiaan on toisille melkeinpä yhtä kuin elämä, minulle itsellenikin musiikki luo joskus todella vahvoja tunnetiloja. Musiikki ja jotkin kappaleet tuovat meileen muistoja, joko sanojensa perusteella tai sitten muuten vain.
     
    Omien ikävien kokemusteni myötä tajusin sen, että enne niin rakastamiani kappaleita en tällä hetkellä vain kykene kuuntelemaan, niin vahva on se tunnelataus minkä ne tuovat esiin ja niin paljon ne satuttavat.
     
    Helloween – A Tale That Wasn\’t Right, siinä kappale josta pidin, tai no pidän edelleenkin tosi paljon, mutta jota en vain pysty tällä hetkellä kuuntelemaan. Toivoin aina tähän asti että tuon kappaleen sanat eivät koskaan tulisi itseäni henkilökohtaisesti koskettamaan, mutta niin vain kävi. 😦
     
    On tämäkin ja tapa tulla avautumaan toisten blogeihin, no ei kai tämä nyt niin avautumistakaan ole :). Asiallinen ja siisti blogi noin kaikinpuolin muutenkin.
     
    Noin muutenkin, oman itseni ymmärtäminen näyttää olevan aika hakusessa kun oman blogini nimi on perkele69, eikä siellä ole yhden yhtä blogimerkintää.
     
    No pistetään kaikki väsymyksen piikkiin, mutta tosiaan hienoa ja mielekästä tekstiä tässä blogissa, toisin kuin ehkä tässä kommentissa. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s