Omahyväinen pelko

Ihminen kokee elämänsä varrella monia kriisejä. Talous heittelee tai elämä tyrkkii väärään suuntaan, polut risteävät vääränlaisten ihmisten kanssa tai polku itsessään näyttää johtavan kohti epämiellyttävää tulosta. Uskallan kuitenkin väittää, että pahimmat kriisit ihminen käy itsensä kanssa. Silloin, kun täytyy taistella omaa itseään vastaan tai ymmärtää jotain pahoja piirteitä itsestään. Kuka muka olisi valmis myöntämään suorilta käsin olevansa itsekäs? Kuka voi hyväksyä ilman tunnontuskeenia, että on satuttanut toisia?

Minua on viime aikoina vainonnut eräs pelottava ajatus. Se koskee minua itseäni, persoonaani, sitä ihmistä, joka minusta on vuosien varrella kasvanut. En tiedä miten käsittelisin tuon pelon, sillä en voi mitenkään laittaa asiaa oikeanlaisiin kehyksiin. En ole löytänyt vielä keinoa katsoa itseäni ulkopuolisen tavoin ja todeta, että huoleen ei ole syytä. Tai että siihen on syytä, ja minun pitäisi löytää ratkaisu tilanteeseen.

Sanon usein luokkani pojille puoliksi vitsillä, että he voivat lähettää minulle läksyksi saadut tehtävät, koska olen niin mukava. Tottakai he voivat auttaa minua keksimään oikean tilin tiliristikon nimeksi, koska olen niin mukava. Tästä on kehkeytynyt jonkinlainen sisäpiirivitsi luokallamme: ”Niina, koska sinä olet niin mukava, niin tottakai.”

Kuitenkin tässä eräs päivä mietin, että mitä jos en olekaan mukava? Mitä jos olenkin vain hurmaava? Näillä kahdella sanalla on mielestäni pelottava eroavaisuus, koska hurmaavuus kuluu pois ajan mittaan. Jos en olekaan mukava luonne ja kiva ihminen, niin mitä minulle jää jäljelle silloin, kun olen kurttuinen kuusikymppinen ja ystävä toisensa jälkeen kuolee pois?

Hurmaavuus on piirre, jonka voi menettää liiankin helposti. Hurmaavuuteen kyllästyy. Hurmauksen voima ei ole niin pitkäkestoinen, kuin mukavan ihmisen luoma toveruus.

Jos olen vain hurmaava, jäänkö joskus vielä yksin?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s