Suunta, joka ei johda mihinkään

Elämässä puhutaan aina siitä, kuinka riskien ottaminen lopulta kannattaa. Ainakin joskus, sillä joskus tulee vastaan sellainen riski, joka kannattaa ottaa, jonka ohittamista tulisi aina murehtimaan. Samoin kun sanotaan, ettei elämässä kadu myöhemmin mitään sellaista, mitä teki, vaan sellaisia asioita, joita on jättänyt kokeilematta. Kaikkien noiden kokeilujen ja uskonhyppyjen jälkeen meistä muotoutuu juuri niitä henkilöitä, joita olemme. Meihin vaikuttavat kaikki epäonnistumisemme, mahdollisuuksien ohittamisemme, onnen hetkemme.

Niinpä aloin miettiä, kuka minä todella olen juuri tällä hetkellä. Millainen ihminen olen muita kohtaan, miten minä käyttäydyn tietyissä tilanteissa ja kuinka olen päätynyt tähän pisteeseen. Jos haluan kysyä itseltäni, kuka minä olen, eikö minun tulisi kysyä myös kuka minä olen ollut? Jos en olisikaan perheemme esikoinen, suhtautuisin varmasti eri tavalla elämään. Jos minulla olisi ollut hiukan erilaiset valtasuhteet perheessäni, ehkä olisin aivan erilainen ihminen. Kun suutelin ensimmäistä poikaystävääni, kun päätin jättää kouluun hakemisen myöhemmäksi, kun hylkäsin ihmisiä elämässäni… Kaikki nuo tapahtumat ovat määrittäneet minut jollain pysyvällä tavalla, enkä tiedä, pidänkö siitä.

Jos kaikki meille tapahtuvat asiat käyvät toteen jostain syystä, miksi olemme juuri tässä ja juuri tällä hetkellä? Voisimmeko ymmärtää sitä paremmin miettimällä asioita taaksepäin, miettimällä mistä olemme tulleet? Jos näin osaisimme yhdistää jonkinlaisia käännöskohtia elämässämme, ehkä voisimme huomata jonkinlaiset junaraiteet, joilla olemme olleet. Ja jos ne ovat näyttäneet johtavan päin seinää, voisimme sitten hypätä niiltä vihdoin pois.

Ehkä en ole ottanut elämässäni tarpeeksi riskejä. Ehkä olen elänyt liian turvallisesti.  Mietin paljon elämääni ja sitä, mihin se on tällä hetkellä menossa. Pitäisikö minun elää jotenkin täydemmin? Pitäisikö minun muuttaa itseäni? Voisinko kääntää elämäni suunnan vain päättämällä niin?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s