Olen este

Törmäsin laulun sanoissa sellaiseen kohtaan, jossa kysyttiin englanniksi sitä, kuinka monta kertaa oikein aiot elää uudelleen samat kokemasi kauheudet ennen kuin suostut päästämään niistä irti. Tämä kohta pysäytti minut, sillä olen ennenkin pohtinut monesti sitä, kuinka helppo ihmisen on vain jäädä uhrin rooliin. Siinä roolissa saa manata maailman epäoikeudenmukaisuutta ja sitä, kuinka mikään ei koskaan mene niinkuin todella pitäisi ja kuinka ei itse saa elämässä mitään niin hyvää kuin ansaitsisi.

Ehkä tuon ansaitsemisen tiellä on kuitenkin vain yksi este ja se on ihminen itse. Ehkä tietynlaisen elämän kannalta luovuttamisen sijaan kannattaisi ponnistaa pois lannistuneen roolista. Vaatii paljon rohkeutta ja voimaa nousta kokemustensa yläpuolelle, ottaa niistä opiksi ja jatkaa matkaa. Jotkut sanovat, että matkaa pitäisi jatkaa niin kuin pahoja asioita ei olisi koskaan tapahtunutkaan, mutta siihen minä en usko. Vaikka viisaampaa on astella eteenpäin, kannattaa menneisyytensä jollain tavalla kuitenkin muistaa, ettei toista samoja virheitä yhä uudelleen.

Itse olen juuttunut kysymykseen siitä, mistä rohkeuden sitten oikein löytää. Mistä löytää kyvyn nousta jälleen seisomaan kymmenennen tai sadannen kerran jälkeen maasta tietäen, että kenties joku tulee ja lyö sinut jälleen maahan. Mistä löytyy rohkeus kohdata maailma taas, sillä tietää jossain vaiheessa karman, jumalan tai elämän lyövän lyötyä?

Yksi asia on kuitenkin varma – ei saa jäädä tuleen makaamaan. On noustava ylös ja lähdettävä liikkeelle. Sillä kuinka monta kertaa minäkin aion kirota menneisyyttä, ennen kuin olen valmis ottamaan uuden, paremman tulevaisuuden vastaan? Minä olen ja elän nyt ja tässä, en menneisyyteni varjoissa. Tästä matka on enää eteenpäin, mutta ennen kuin olen siirtänyt itse itseni omalta tieltäni pois, en voi jatkaa kulkua askeleenkaan vertaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s