Missä vika

Jokainen varmasti tietää sen tunteen, kun pääkopassa kaihertaa omituinen ajatus unohtamisesta. Esimerkiksi toiselle puolelle Suomea kyläilemään lähtiessä yhtäkkiä ulko-ovella tulee tunne siitä, että jotain tärkeää on jäämässä matkasta. Ärsyttävintä asiassa on se, että tunnetta ei saa karistetuksi yleensä pois. Vaikka kuinka raapisi päätään ja muistelisi kaiken oleellisen olevan mukana, silti omituinen olo jää painamaan mieltä.

On myös niitä arkisia tilanteita, kun kaupungilla kulkiessa tekee mieli äkisti pysähtyä ja alkaa pohtimaan jotain, joka on saattanut unohtua. Pitikö minun tehdä jotain? Pitikö minun käydä jossain? Pitikö minun hoitaa jokin tärkeä asia kuntoon jossain virastossa? Oliko äitini syntymäpäivä tänään?

Minulla on ollut viimeaikoina yllättävän usein tuo tunne siitä, että jokin ei ole kohdallaan ja jotakin puuttuu tai on jäänyt tekemättä. Pitkällä aikavälillä tästä olosta kärsiessä alkaa oma todellisuudentaju hämärtyä ja yhtäkkiä alkaa epäilemään jokaista päivää, jokaista tekoa ja aikomusta, josko se olisi viimein se jokin unohtunut asia, joka poistaisi ärsyttävän kutinan muistilokerosta.

Vaikka tämä pahankurinen ajatus on vaivannut minua jo viikkoja, en ole saanut karistettua sitä pois. Mitä olen voinut unohtaa? Mitä minulta jäi tekemättä? Vai onko tämä vain yleismaailmallista turhautumista omaan elämään, joka kertoo minulle, että nyt olisi tehtävä jotain? Ehkä tämä tunne poistuisi, jos nyt muuttaisin ulkomaille, aloittaisin uuden elämän, uuden työn ja hankkisin uudet ystävät. Tämä ratkaisumalli vain tuntuu jotenkin liian radikaalilta.

Ehkä minuun on vain iskenyt dementia ja vainoharhaisuus.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s