Kamerahaave

Toisilla on haaveena mitä isompia ja hienompia digitaalisia kameroita, joissa voi säätää valkotasapainoa, suljinaikaa ja ISOa, mitä ikinä sekään sitten enää tarkoitti, en muista. Kunhan on isoa ja ammattimaisen näköistä, mieluiten monella objektiivilla ja kalansilmällä ja muilla hienouksilla lisättynä. Kyllä te tiedätte, hienoa ja arvokkaan näköistä sen olla pitää.

Vai pitääkö? Minun haaveissani on tällä hetkellä jokin kiva ja pieni filmikamera, jonka tuotoksista saisin kehitettyä mukavan rosoisia ja juuri oikealla lailla sumuisia muistoja.

Jostain syystä mitä vanhemmaksi muutun, sitä enemmän minua kiehtoo ajatus filmikameralla kuvaamisesta ja palaamisesta vanhaan kunnon malliin. Ehkä olen kyllästynyt siihen, että tietokoneen muisti tulvii miljoonaa kuvaa ja jokaisesta tilanteesta on jopa kymmeniä kuvia, joista pitäisi valita sitten se paras, jos joskus jaksaa muuttaa bitit oikealle paperille tulostetuiksi kuviksi.

Olen ehkä laiskistunut. Nykyään eniten otan kuvia puhelimellani, sillä kameroistani suuremman olen antanut pölyttyä itsekseen hyllyllä jo pari vuotta, pienempi pokkarikin on kokenut hylkäämisen. En ole jaksanut tilata kuviakaan vähään aikaan, joten osa otoksista tuhoutui edellisen kannettavan tietokoneeni mukana. Se ei jaksa enää harmittaa minua, mutta toivon jotain muutosta tilanteeseen.

Siksi kai olen huomannut vaeltavani etsien jotain uutta vanhaa. Lomographya tai jotakin vastaavaa, diana-kamera tai vastaava hiukan pienempi, salaman omaava kullannuppu odottanee minua tuolla jossain. En malta odottaa kohtaamistamme, sillä toivon siitä syntyvän uuden rakkaustarinan, jossa minä tuotan muistoja ja kamerani ikuistaa ne – ja kohta ne olisivat myös paperina kädessäni, kun jännityksellä lähettäisin filmin kehitykseen. Sitä odotellessa katselen kuvani tietokoneen ruudulta ja jätän ne kovalevylle homehtumaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s