Uusi vuosi, uusi lupaus

Herään puhelimen piipitykseen, se surisee korvani juuressa tänäkin aamuna aivan liian kovalla. Unohdan joka kerran säätää voimakkuutta puhelimestani, vaikka se on ollut käytössäni jo yli vuoden. Avaan ensin toisen silmäni ja hiljennän tuon rakkineen. Käännän kylkeäni, on niin pimeää vielä, pitääkö tässä todella nousta ylös jo tässä vaiheessa. Katselen huonetta hiljaa. Koko talo on hiljaa. Kaikki näyttää samalta, vaikka nyt on taas alkanut jotain uutta, jokin uusi aikakausi. Nyt on uuden vuoden ensimmäinen päivä.

Samalla hetkellä tunnen ottavani jollain lailla etäisyyttä edelliseen päivään, edelliseen viikkoon ja vuoteen. Tai hyvä on, niin kai sitä pitäisi tehdä, sillä joka ikinen päivä voi olla uusi lehti elämämme kirjassa, jota ei saisi sävyttää valmiiksi menneisyyden haaveilla tai entisaikojen möröillä. Pitäisi suhtautua avoimin ja puhtain mielin tulevaisuuteen, ottaa vastaan jokainen uusi ihminen yhtä sinisilmäisesti kuin pieni lapsi hiekkalaatikolla istuessaan – tottakai leikkiin saa tulla mukaan, joko ollaan parhaita kamuja?

Vaan kappas, minä olen siinä ollut aina todella huono. Jotkin asiat seuraavat minua vuodesta toiseen, vaikka kalenterista käännetään uusi sivu taikka koko läpyskä heitetään roskiin ja ripustetaan seinälle upouusi versio. Silti tietyt tunteet ja ennakkoluulot pysyvät pesiytyneinä aivolohkoni synkkiin osiin, enkä saa niitä sieltä irti. Hus, möröt, karatkaa pois! Mutta ei kai niille ole olemassa mitään maagisia loitsuja, joilla ne pystyisi karkottamaan, ei mitään rukousnauhaa, joka auttaisi minua yhtäkkiä uskomaan valoisampiin aikoihin yhtä nopeasti kuin valokatkaisimesta laitettaisiin hehkulamppu palamaan.

Tänä aamuna oloni on kuitenkin toiveikas. Kaiken sanotaan riippuvan vain ihmisestä itsestään. Niinpä nyt uuden vuoden alkaessa, epäonnenluvun (20)13 kääntyessä parilliseksi numeroksi, ehkä nyt viimein voisi olla minun vuoteni. Voin rehellisesti sanoa, että vaikka olen iloinnut viimeisistä vuosista ja minulla on monta mukavaa ja hauskaa tarinaa kerrottavaksi, eivät ne ole olleet helpoimpia mahdollisia aikoja minulle. En suostu sanomaan kuitenkaan niin vahvasti kuin toiset julistivat sosiaalisessa mediassa, että onpas ollutkin paska vuodenretale takana, mutta voin myöntää, että viimeiset kierrokset auringon ympräri ovat olleet pienoista taistelua. Taistelua pysyäkseni pystyssä, taistelua pysyäkseni järjissäni ja jonkinlaisissa voimissa.

Mutta sitä kai elämä onkin, koko ajan pientä taistelua sen eteen, että voisi olla onnellinen. Ehkä viimein jokin naiivi ja sinisilmäinen katsomus on irtaantumassa minusta, sillä nyt alan nähdä, että elämä ei voi koskaan olla pelkkää ruusuilla tanssimista. Ehkä nuorempana minulle suotu Hannu Hanhen onni onkin tehnyt minulle katalan tempun ja antanut minun ymmärtää, että kaikki voisi sujua todella helposti ja vasta nyt alan nähdä karun totuuden.

Kaiken tämän jälkeen toivon näkeväni asiat tulevaisuudessa realistisemmin. Haluaisin nähdä asiat jotenkin eri tavalla, elämän elämänä, sellaisena, jota se todella on. Tänä aamuna, ensimmäisenä päivänä vuotta 2014 minä tein itselleni yhden lupauksen. Päätin antaa itselleni ja elämälle mahdollisuuden. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan tulevissa tilanteissa. En enää uskalla vakuuttaa itselleni lupauksia ollakseni onnellinen, ollakseni parempi ihminen, tehdäkseni parasta tulosta töissä, ollakseni paras jossakin – ehei. Lupaan olla armollinen itselleni. Koitan suhtautua jokaiseen tulevaan tilanteeseen niin hyvin kuin pystyn, teen työni niin hyvin kuin jaksan, olen niin hyvä ihminen kuin mihin voimavarani riittävät. Annan itselleni mahdollisuuden nauttia elämästä sellaisena kuin olen, enkä yritä liikaa. Minusta se kuulostaa tarpeeksi hyvältä lupaukselta, enempään minulla ei nyt ole rahkeita.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s