Ajatuksia menneestä

Joku sanoi minulle ensimmäisen suhteeni jälkeen, että olenkohan todellakaan päässyt niin yli siitä kuin itse luulen. Minä suutuin. Mustaksi muutuin. Ainakin hetkeksi, sillä en voinut käsittää miten joku voisi todeta minulle minusta jotain sellaista, jota minä itse en itsessäni nähnyt. Olin mielestäni vahva ja vankkumaton ja kävellyt pystypäin eteenpäin saamatta nenilleni sen suuremmin.

Myöhemmin katsellessani matkaani taaksepäin, täytyy myöntää, että ehkä siinä toisen lausumassa karussa lauseessa sittenkin piili totuuden siemen, Ehkä en ollutkaan säästynyt taisteluvammoitta. Kun nyt luen tiettynä aikana kirjoittamiani tekstejä, näyttäytyvät ne minulle puolihumoristisina juttuina, synkkänä vitsinä, jota olen kuitenkin täysin tosissani elänyt.

Miksi onkin niin vaikea nähdä tämän hetkiset tilanteet ja asiat niin selkeästi kuin ne myöhemmin näkee? Miksen silloin voinut myöntää itselleni, että olin liian aikaisin noussut sairasvuoteelta ja lähtenyt jo koittamaan maratonin juoksemista puolivointisena? Manasin kirjoituksessani sellaisia asioita, joita ei vielä olisi pitänyt edes joutua pohtimaan, jos olisin toiminut järkevämmin.

Ehkä oli hyvä, että se aikakausi elämästäni koki tylyn lopun. Jospa minäkin heräsin ja jouduin tosissani miettimään asioita, joita en ennen sitä tahtonut edes nähdä. Jouduin tarkastelemaan itseäni ja toteamaan – kyllä vain, kehoni on arpia täynnä – tarvitsen aikaa parantuakseni.

Mutta ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Onko ihminen koskaan täysin parantunut menneisyyden haamuistaan? Pelkäänpä että ei, mutta siinä kai piileekin jutun juju. On parannuttava vaikka on parantumaton, on uskallettava vaikka ei uskallakaan. Elämä on koettelemuksia täynnä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s